söndag 12 augusti 2007

Fantastic Swedish cellist...


I want to tip about this fantastic Swedish cellist and cellists teacher, Frans Helmerson!!
I heard him live in the town I live in, playing solo, Bach solo cello sonatas... And have seen programs on TV with him and students...
From another site.

And about one of his teachers, Mstislav Rostropovich with a recording with him. Sounds as a Haydn- or Mozart-concerto!!?? My music-history isn't very fresh, but it must be Haydn not Mozart!? I don't think Mozart did any concertos for cello. Maybe I should check in my reference books?? No, it isn't Mozart! I was right, he never composed any concertos for cello!!

Intervi
ew with Helmerson.
The links from www.cellist.nl doesn't seem to function, here is one on Helmerson
from A Swedish site (in English).

3 kommentarer:

Anja sa...

Vad roligt att du skriver lite om musik! Jag är själv inne i en period där jag plötsligt fått stort behov av att lyssna på klassisk musik (gud vet varför!) och jag har undrat vad som finns! Jag är verkligen inte bevandrad alls i detta ämne och behöver verkligen tips. Tack för detta tips! Ska se om det finns nåt på iTunes musicstore med honom.

Anja sa...

p.s. Just nu sitter jag och lyssnar på Beethovens Sonata No. 19 i G moll, nåt jag hittade på iTunes. Beethovens pianostycken verkar vara nåt jag faller för :-)

k sa...

Helt snabbt svar till dig och andra ovana musiklyssnare som kanske läser detta:

Beethoven har skrivit massor av sonater för piano. Testa Appasionatan (passionerat!!) sonat nr 27 f-moll Op 57, Waldsteinsonaten sonat nr 25 C-dur Op 53, Pathetique förstås sonat nr 13 c-moll Op 13.

Sen kan du ju försöka med hans pianokonserter, framförallt den tredje och femte!!

Och så vill jag ge ett tips som jag också tror folk i gemen gillar (!!) Nämligen Rachmaninovs pianokonsert nr 2 Op 18 (men också hans första pianokonsert)...

Och också hans solomusik,t.ex. preludierna i ciss-moll och g-moll...

Chopin förstås, de mest "namnkunniga" av hans stycken, revoutionsetyden, regndroppspreludiet osv.

Debussy har skrivit fin pianomusik...

Mozarts pianokonserter är fina, hans d-mollkonsert t.ex.

Och Bach solosonater för cello är jättehärliga!! Om man vill lyssna på något annat än piano! Och hittar man någo med Frans Helmerson så får man fina tolkningar, han har nog spelat in Bach, men också cellokonsert av Elgar och Dvorak (vilket jag också tror kan vara lätttillgänglig musik för ovana).