måndag 22 oktober 2007

Heldag på jobbet...

Höstallé i Boden från SR i Norrbotten.

Idag blir det en heldag på jobbet!! Först arbetsplatsträff (pust), så fackmöte (med vår nya fackordförande, hon som sitter centralt nere i stan, där vi har möjlighet att ställa frågor om ditten och datten. Tycker facket är viktigt! Har alltid varit med i det), så gemensam lektion med några estetelever istället för ordinarie lektion, därefter fyrhändigt spel med två elever i 45 minuter och så iväg till uppspelning (den första i raden av tre under denna vecka) på en ny skola... Ska fixa fika där. En elev önskade det nämligen, så då får jag väl fixa detta!! Så det blir saft och fikabröd till hela gänget. Ska ta cykeln och cykla upp till afären och handla detta.

Har "brutit upp" undervisningen denna vecka och ägnar mig åt andra saker: som uppspelningar och 4-händigt spel med 6 gymnasietjejer (som inte är så pigga på att spela upp)...

På torsdag ska jag ha 6 stycken mellanstadietjejer i pianostudion (alla går i samma klass) med presentation av det vi gjort för föräldrarna senare på kvällen och smörgåsfika däremellan för tjejerna och mig. Antar att det kan bli pratigt och fnittrigt!? Hmmm... (de är ganska söta. En av dem tittade på mig från topp till tå i fredags och undrade hur länge jag jobbat. "Ja det är ganska länge!" svarade jag. "Jamen, hur länge? 10 år? 15? 20?" "Mer än 20!" svarade jag. "Då måste du ha varit väldigt ung när du började!?" "Jo, jag var ganska ung!" svarade jag med ett leende. Hmmm, man blir verkligen ganska granskad och de verkar se de minsta små detaljer!? :-)).

Fredag och lördag är det länsstudiedag i den norra delen av detta län och så får vi som kompensation ledigt hela nästa vecka - skönt!

Men det är en del att göra med förberedelser denna vecka och letande av material för fyrhändigt spel och ensemblespel... Ska testa litet nytt material i pianostudion tror jag... Hoppas att vi får det kul! :-)
---
Hemma jättetrött! Efter våra konferenser brukar jag vara så trött att jag helst skulle vilja åka hem; ofta väcker de så många känslor... Fackmötet gjorde det definitivt... Vi patade om samverkan i kommunen (min arbetsgivare). Hur ärenden ska gå. Detta är tänkt ska ge oss mer inflytande och öka delaktigheten, men det känns som om de gjort tvärtom, minskat den...

Esteterna skötte sig bra och t.o.m. H. som sagt att hon inte ville spela för att hon tycker att hon är så dålig gjorde det och gjorde det bra!! Heder åt henne!

Så slängde jag i mig en macka och litet mjölk och så spelade jag fyrhändigt med två tjejer som går andra året på gymnasiet. Jag ställde fram den ena noten efter den andra. Först med litet mjukstart och uppvärmning och hade lyckats välja väldigt bra och fina stycken!! Rena turen.
"Vad kul!" tyckte M. "Detta måste vi göra igen!!"
Jag tror hon menade det. Kul!

Sen iväg till nästa skola för uppspelningen. Träffade två kolleger i personalrummet när jag skulle fixa till fikat och blev stående där en stund pratande om fackmötet. Och blev ännu tröttare av det! Arg! Hmmm...

Rummet vi hade uppspelning i blev alldeles fullt. Jag hade inte väntat mig så många. En massa familjemedlemmar; syskon, t.o.m mor- och farföräldrar... Och t.o.m. lilla Emelie, 6 år, som bara haft sju lektioner stegade fram och spelade "Valpen min" (den jättebusiga valpen *)) av Gullan Bornemark och "Lille katt" av George Riedel och Astrid Lindgren!! Strongt. Hennes spelkompis Peter är i Egypten med hela pappas familj. Men hon klarade sig utan honom och var den allra yngsta ikväll.

Kände mig som hundra år, så trött... Jag är ganska blyg egentligen...

Har tankar om detta med duktighet och behovet att vara omtyckt och få respons och feedback... Hur oerhört viktigt och varför det kanske är det. Tröttsamt... Kanske mer om det sen.

*)

Valpen.

1.Valpen min tycker om att ha skoj!

Man får ha tålamod, oj, oj, oj!

Om en strumpa är försvunnen,

Då har valpen den i munnen.

Men det gör, men det gör ingenting.

2. Valpen min…

Titta där på bästa skorna

Där syns märken efter klorna.

Men det gör…

3. Valpen min…

Får han gröt, han bara gnäller

Han vill äta karameller.

Men det gör…

4. Valpen min…

Kommer posten tar han brevet

Man får gissa vem som skrev’et.

Men det gör…

5. Valpen min…

Mitt i natten går den stollen

Upp och jagar gummibollen.

Men det gör…

Ja, han är väldigt busig…

Inga kommentarer: