lördag 19 maj 2007

Sverigedemokraterna/nationalists...

Åsa Linderborg skrev i gårdagens Aftonbladet (kulturdelen) i artikeln ”Leka med elden” om högerpopulismen i Norge och att hon tycker sig se motsvarande tendenser I Sverige... Hittar tyvärr inte denna artikel på nätet!! Ska försöka med det när jag kommer hem, likaså också hitta en essä Arthur Silber skrivit i liknande ämne.

Hon refererar till en bok av Magnus E. Marsdal: "FRP-koden - Hemmeligheten bakom Fremskrittspartiets suksess."

Kom att tänka på vad Alice Miller skrivit om fascism och det den amerikanske neurologen Jonathan H. Pincus skriver i kapitlet ”Hitler and Hatred” i sin bok ”Base Instinct”…

//

About an article in one of our nespapers here yesterday about nationalist-tendencies in the neighbour-countries Norway and Sweden.

Came to think about what Alice Miller has written about fascism and what the American neurologist Jonathan H. Pincus writes in his book “Base Instinct” in the chapter “Hitler and hatred.”

Topics I will develop further I think…

//
Tillägg 20 maj: se Olle Svennings ledare idag om Vem i hela världen kan man tala med?
Aftonbladet har en hel artikelserie om Sverigedemokraterna som jag tror är väl värd att läsa.

Men jag hittar fortfarande inte Åsa Linderborgartikeln, på sidan Kultur - samhälle! Dock tror jag artiklarna ovan sammanfattar ganska väl det hon skriver!

Additon May 20: The essay by Arthur Silber has the title "In Service of the New Fascism".

Klockan 21.51: Nej, tydligen fanns inte Åsa Lindeborgartikeln på nätet, så jag letade förgäves. Men Enn Kokk har skrivit om den ganska utförligt på sin blogg!!!

Inga kommentarer: