onsdag 16 maj 2007

Om barnomsorgspenning och vårdnadsbidrag...

Bo Lindewall (s) skriver i "Brev till ledarsidan" i DD om barnomsorgspenning och vårdnadbidrag, ledarskribenten Sofie Wiklund svarar bland annat att hon anser att barnomsorgspeng inte är bra
"Det är inte bra, eftersom det på sikt leder till att de med mest pengar får den bästa barnomsorgen. Och att barn från olika miljöer inte kommer i kontakt med varandra".
Och:
"När får vårdnadsbidrag tas ut efter föräldraledigheten? Vårdnadsbidraget är alltså det bidrag som ger föräldrarna rätt att vara hemma med sina barn efter föräldraledigheten.Hur det ska lösas rent praktiskt om föräldrarna får fler barn finns det inga konkreta förslag, åtminstone inga som presenterats. Däremot utformar regeringen med största sannolikhet förslag på det. Det vore också intressant att veta hur borgarregeringen tänkt räkna ersättningen på a-kassan. Om det överhuvudtaget ska räknas?"
Samt:

"Det är viktigt att komma ihåg att borgarnas förslag om vårdnadsbidrag
och barnomsorgspeng på sikt leder till att de med störst plånbok får bäst
barnomsorg och att vårdnadsbidraget är så lågt att familjer med låga löner får
svårt att få ekonomin att gå runt om de väljer vårdnadsbidrag."

Är detta ytterligare en dåligt genomtänkt sak av vår nuvarande regering?

Nej, politik är inte mitt specialområde!! Men jag reagerar som den konstnärsmänniska jag kanske är... Å den lilla människans vägnar, med en massa känslor, spontant, argt, upprört.

Jag undrar över konsekvenserna av den förda politiken på en massa områden och just angående det ovan om det kan bli så att föräldrar tvingas tillbaka till jobbet medan deras barn kanske redan är under året...

Funderar över skolpolitik, trygghetsnät...

Tror att människor som är trygga fungerar (och producerar) mycket bättre och framförallt blir mer kreativa...

Och jag har en massa funderingar över psykologin bakom det som sker och det jag tycker är en rejäl backlash i samhället... Kanske ska länka the psycho history-list hit också??

Och med den här bloggen fortsätter jag lära mig nya grejer rent tekniskt!!! Bara det är ett ganska kul arbete! :) Vart jag egentligen vill med den växer nog fortsatt fram...

Inga kommentarer: