måndag 31 december 2007

Fransk chokladtårta...

Efter två promenader idag, en lång på förmiddagen och en kortare nu i skymningen, håller vi nu på att förbereda nyårsmat. Vi gör helt enkelt fläskfilé- och potatisgratäng med en massa grönsaker till (hoppas jag!!).

Jag har bakat en chokladtårta. Här kommer receptet:

Fransk chokladtårta.

Smörj och bröa en form, 22 cm i diameter.

Bryt 100 g mörk blockchoklad (jag tog 70%-ig) i mindre bitar och smält den i vattenbad eller mikrovågsugn tillsammans med 100 g smör eller margarin (jag tog riktigt smör).

Vispa 2 ägg och 2 dl strösocker riktigt vitt och poröst. Och vänd ner 1 3/4 dl mjöl litet i taget omväxlande med den smälta chokladen.

Häll smeten i formen och grädda i nedre delen av 225 graders ugn i ca 15 min, tårtan blir litet kladdig inuti.

Låt tårtan svalna något eller helt.

Bryt 80-100 g blockchoklad i bitar och smält med ca 50 g smör och bred ut den smälta choklad- och smörblandningen över tårtan. Låt glasyren svalna helt.

Servera med vispad grädde i skål till.

Addition June 10: have baked this cake today. See those pictures and explanation in English on how I did (with my fantastic English, observe the irony!)...

Inga kommentarer: