måndag 10 december 2007

Om ledaren "Nu ger jag upp"...

Läsare om Sofie Wiklunds ledare ”Nu ger jag upp”:

Jag - och jag tror - de flesta medelålders 'sossegubbar' som läser dina ledare och har haft förmånen att få träffa dig, tycker att du gett ny energi till ledarsidan i vår tidning, vågar tala klarspråk och utgör en 'frisk fläkt' på våra ganska stela och tråkiga möten och samankomster.

Den slutsats du till sist kommer fram till i din ledare - att du inte kan ändra på den du är - och som jag förstått dig dragit slutsatsen att du vill fortsätta att vara med och påverka och engagera, även om det ibland tar emot, glädjer både mig och säkert många andra grå och halvröda sossar. Så tokigt är det väl inte heller att flera dagar i veckan få framföra sina synpunkter och tankar, bli läst av, beröra och intressera människor för viktiga samhällsfrågor? /…/

Jag läste din ledare 'Nu ger jag upp' 1 december och vill uppmana dig att inte ge upp. Det är bättre att få sparken i så fall. Du är en alldeles utmärkt ledarskribent. Själv har jag varit aktiv i miljörörelsen sen 1971 och fått många smällar. Givetvis har jag blivit besviken på många fega och ynkliga människor, somliga rent elaka. Men har man flera ben att stå på så klarar man det. Och jag skulle inte må bra om jag inte var aktiv i miljödebatten. Antingen är man en del av problemet eller en del av lösningen sades det redan på FN:s miljökonferens i Stockholm 1972. Du är en del av lösningen, men det finns tyvärr väldigt många problem. Så du behövs! Och jag vill att du ska veta att jag gillar dina ledare skarpt. /…/

Jag får gratulera till en mycket träffande och bra artikel under rubriken 'nu ger jag upp'. Vi är nog många som tycker så men få som vågar kläda det i ord, och precis som du skriver när vi kläder det i ord är det rakt ut i kylan. Fortsätt för du skriver så mycket bra och vågar ha en egen uppfattning.”

Göran Greiders ledare ”Ursinnet nära ytan” om en 19-åring som knivmördade en 21-åring.

PS. Och kolla om den ytterst viktiga frågan om att bada topless i ett badhus och nätverket "Bara bröst" som bildats för att stödja denna viktiga fråga, skapat i jämställdhetens namn...

PPS. Ali Esbati har skrivit ett bra blogginlägg "Sjukt" om vårdval i Stockholm och dess konsekvenser (psykologer får stryka på foten på vårdentraler).

Kolla här om det alternativa nobelpriset Right Livelihood i artikeln ”Ett pris som förtjänar uppmärksamhet”.

"Det alternativa nobelpriset har delats ut sedan 1980 och många pristagare har arbetat för både fred och mänskliga rättigheter. Pristagarna får dela på totalt två miljoner kronor.
TV4 har som bekant lagt beslag på dagens sändningar från Nobelfesten som skall pågå i 18 timmar. TV4 ägs av Bonniers som i sin tur låter sändningarna från Nobelfesten sponsras av Ericsson och Volvo.
Hur många reklamavbrott kommer man att hinna med? Det är reklamköparnas största bryderier.

Right Livelihood-pristagarna intresserar inga reklamköpare. De behövde inte få sin ceremoni förstörd av en massa reklam. De kom, tog emot sitt pris och åkte hem utan någon större medial bevakning över huvud taget. Det är som det brukar vara.
De riktigt stora och ärofulla insatserna i mänsklighetens tjänst sker i det tysta, i det vardagliga arbetet. På lunchen i fredags närvarade bara en viss kulturredaktör på Dala-Demokraten."

Vill också citera en insändare ur en lokaltidning (som jag inte hittar på nätet och alltså inte kan länka):

"Unken smak på tusenlapp.

I mitt tycke smakar NN och NNs [två lokalpolitikers] 1000-lapp i skattesänkning unket när den kommer från sjuka, arbetslösa och pensionärer.

Därför råder jag skeppsgossarna NN och NN i den borgerliga båten att smaka på det vackra ordet solidaritet över julen."

Inga kommentarer: