lördag 5 januari 2008

"Sagan om den lilla gumman"...

Relativt nyss hemkommen efter att ha varit bortrest under julledighet har jag nu kommit till den del som gäller att plöja tidningar. Så här kommer några artikeltips, först ur ETC (flera bra insändare! Vad bra en del kan skriva!):

”Kapitulation inför konsumtionssamhället”, ”Gumman som började handla” av Svensk livsnäring (!!!), ”Bara plats för kändisar?”, ”Stackars lyxhusägare” (Ja, stackars, stackars dem!! Slita och släpa får de i sina stora hus, MED sina stora hus!), ”Svenskar vill inte ha pigavdraget”, ”Dramatiserad konsumtion” eller "håller vi på att tröttna på nyheter"? Ja, undra på det! Nu under julen (ute på landet) såg jag TV, med reklam!! Hade fullt sjå att snabbt byta kanal när det kom reklam! Kan kräkas på den. Fast egentligen ska man kanske gilla den?? Det gäller ju att hänga med!!??

Och så en insändare i sin helhet, som jag inte kunde länka (som också fanns i papperstidningen):
"Sagostund med svenskt näringsliv

Jag antar och hoppas att de flesta av oss har sett Svenskt Näringslivs nya annonskampanj.

Och jag frågar mig hur kan ett så stort företag gå ut med något så, för att säga sanningen: idiotiskt.

Jag vet inte ens om det är lönt att bli arg, kanske man bara skall skratta bort det hela som ett dåligt skämt?

Men kanske inte. Jag får ofta känslan av att borgeliga åsiktsmaskiner som Timbro och liknande tar för givet att den arbetande delen av befolkningen är intelligensbefriad. De anser sig alltid veta bäst, att man alltid skall lita på företagen, inte ställa frågor, inte vara till besvär. Nej låt kapitalet sköta våra liv så blir allt bra.

Och för övrigt så är ju sagorna fulla av faktafel, den som handlar om konsumtion till exempel. Även om gumman gjorde sina egna julklappar så måste hon väl ha köpt material för att tillverka dem någonstans? Om hon nu inte gav bort kottar och stenar.

Jag vet inte riktigt vad jag vill komma åt.

Jag blir nog mest bara ledsen av att bli behandlad som en treåring när det faktiskt handlar om politik som avgör hur vi måste leva våra liv.

Någon annan som känner likadant?

Isak"

Kolla också tidningen ”Arbetsliv” nr. 1, 2007: Tema stress på jobbet”. Skummade denna under julen. Har en bror som jobbar med djurskydd. Funderar på att kanske blogga om just detta nummer och artiklar ur denna. Men får nog försöka att vara mindre flitig med bloggandet denna termin... Fast det är så mycket jag reagerar på och vill spara någonstans och denna funtion har bloggen fått: att vara till inte minst för mig själv. Fast jag får nog se till så jag inte tar i för mycket, duktig som jag är, måste vara!? Suck.

Sagan om den lilla gumman berättade mamma för mig när jag var riktigt liten, så att jag kunde den utantill. Och Tomtebobarnen är jag också uppvuxen med.

ur "Tomtebobarnen" av Elsa Beskow.

Inga kommentarer: