lördag 23 februari 2008

Skolan och kanske litet annat också...

vårbild tagen härifrån.
När jag nyss cyklade upp till affären förbi skolan i den strålande solen slog mig av någon anledning om detta med skolor och friskolor... Om hur förbjudet det var att kritiskt ifrågasätta införandet av friskolor och diskutera inte bara fördelar utan också nackdelar då när de infördes i första halvan av 90-talet!!!

För så var det upplevde jag det även vara för en lärare som jag, som inte jobbar inom den "reguljära" skolan, utan i en frivillig verksamhet (den kommunla musikskolan), liksom vi också samarbetar med estetiska programmet. Av och från min dåvarande studierektor! (som för övrigt var en träbock av guds nåde och paragrafryttare; på en "konstnärlig" och "kreativ" utbildning!! Jo, jag väljer att sätta dessa begrepp inom citat- eller citationstecken, suck).

En skolledare som liksom tystade ner detta när han och jag och en skådis (tror jag) hade kurs med en specialkurs på jobbet som skulle träna scenisk beredskap en helg, en lördag för övrigt om jag minns rätt!!!

Att detta med friskolor inte minst kunde innebära segregation, med allt vad detta kan föra med sig...

Och bloggen Biology and Politics skrev väldigt intressant om skolan, och inte minst högskolan/universitetet i detta inlägg.

Jag tror han har rätt angående kvaliteten på kurserna... Ja, att man nog sänker kraven för att eleverna ska klara sig igenom kursen och man ska få anslag osv. Och vilka gagnar detta i slutänden egentligen? Och vad får vi för de anslagna pengarna egentligen?

Bara så här spontant innan lunch (och med lågt blodsocker?? :-)) Men vädret är fint i alla fall, en aning blåsigt möjligen. Fast det verkar vara intet mot hur det är söderöver?

Här en vårdikt av Erik Axel Karlfeldt, som jag hittade nu när jag snabbt sökte efter en vårbild!!

"Vårbild

Hög rullar älven mellan våta slätter.
Björkarnas sav ur borrad näver sprutar.
Bergtraktens uv sin kärlekslängtan tutar
lidelsefullt och hemskt i svala nätter.

Huj, över heden far den glada sunnan!
Snart i en festlig afton skall han bära
lustig kring nejden till skön Valborgs ära
doftande tjärrök från den tända tunnan.

Tiggarn går lätt och svänger vandringspåken.
Skoflickarn flyttar verksta'n ut i solen,
beckar med lust, som spelman hartsar stråken,
griper den näverbottnade fiolen.

Borta på vägen hörs en kärra skramla -
rusthållarsonen vänder hem från kvarnen:
redan vid grinden gapa alla barnen,
och invid fönstren kvinnorna sig samla.

Flickan som kommer i den branta dälden
upp ifrån strömmen med sin vattenfora
följer med ögon längtande och stora
bredaxlad yngling, vit av damm från mälden.

Men där i fjärran ovan herrgårdsröstet
bergåsen ligger som en dunkel dimma
ser han i soln en stugas rutor glimma,
drömmer om Emma med det höga bröstet."
---
Jo, det är en backlash i samhället, på en massa fronter!!

Maria-Pia Boëthius skriver som vanligt bra och intressant i sin krönika "Manligheten spänner musklerna", se också "Liberalismen är lagligt våld" av Petter Nilsson om hur våld definieras- och om legitimerat våld!! Han förtydligar sig i "Vad hände med liberalismen?" samt i "Nu ska vi leka citatleken..." (läs kommentarerna också!).

Och se slutligen "Ett hjärta RÖTT" om vissa debattörers härjande i bloggosfären och via nätet...

Jag tycker all dessa saker hör ihop.

Inga kommentarer: