onsdag 13 februari 2008

Ny (eller gammal) syn på människan...

DD om den "nya" synen på människan:

"Att det råder ett nytt och betydligt hårdare samhällsklimat råder ingen tvekan om. Under 90-talets krisår ökade utslagningen. Nu har Alliansens fullbordat jakten på de utsatta genom att dra åt tumskruvarna ytterligare. Tjänstemän på försäkringskassorna lyder order."
Ett föräldrapar som förlorat sin dotter i leukemi fick inte vara sjukskrivna eftersom sorg inte räknas som en sjukdom.

"I det nya Sverige befinner man sig i paradiset om man är rik och frisk och inte drabbas av oförutsedda olyckor, sjukdomar eller andra tragedier.

Teknokraten och räknenissen Anders Borg försöker förstå sig på livet genom fyrkantiga moduler och ekonomisk statistik.

Han kommer inte att lyckas.

Vi rekommenderar långtidssjukskrvining och ordinerar honom skönlitteratur, teater och filmer som rör sig i den sociala traditionen. Då kanske han upptäcker en annan verklighet än den han har befunnit sig i sedan barnsben."

Kulla-Gullan skriver om skolan, om betygsskalor hit och dit, när fokus borde ligga på annat. På innehållet t.ex. Betygsskalor löser inte (några) problem. Det är inte där det sitter eller rätta medicinen. Skolpolitikernas fokus borde vara barns lust att lära. Att entusiasmera ungarna genom hela skoltiden, på samma sätt som när de är förstagluttare.

Fortfarande på jakt efter hönan och ägget fortsätter samhället att stoppa in barn i skolfabriken (och ut ska komma vadå?? Medkännande socialt fungerande, kompetenta barn inte bara vad gäller kunnande eller rabblande av kunskaper).

Trots att även gemene man har lärt sig massor om alltifrån dyslexi till ADHD och Asperger – till kulturkrockar så…

Hon skriver att alla barn och ungdomar ska "sugas upp av systemet och stöpas i samma form" (ja, inte minst det senare)?? Och ungdomar som ramlat ur systemet var ska de ta vägen, när komvux skurit ner liksom folkhögskolor? Jo, vi behöver fler Pippisar!!!?

Barn ska in i ett lydighets-, lydnadsideal? Bli ja-sägare? Se någon av Arthur Silbers essäer, t.ex. denna.

Kulla-Gullan skriver apropå vår skominister:

"'Knecktar' borde veta bättre än att kalla på polis när barnen skolkar!"

När jag letade tidigare inlägg skrollade jag förbi detta i en definition av vad oppression/förtryck är i ett tidigare inlägg om "kompetensrädsla" (som nog inte bara är rädsla utan skräck!?):

"The processes by which a dominant culture maintains its dominant position: for example, the use of institutions to formalize power; the employment of a bureaucracy to make power seem abstract (and, therefore, not attached to any one individual); the inculcation of the populace in the ideals of the hegomonic group through education, advertising, publication, etc.; the mobilization of a police force as well as military personnel to subdue opposition.

Inga kommentarer: