måndag 5 oktober 2009

Groende uppror?


[Uppdaterad 5 oktober]. Jag läser Barbara Ehrenreich bok ”Barskrapad” och slås av att det verkar som om det börjar gro även i lägre medelklass i USA och det inte helt utan rätt; över människor med förmåner och pensioner och som utan att blinka begär sina arvoden (tandläkare till exempel), från det jag har hört med egna öron från amerikaner i undre medelklass (t.ex. en ensamstående sjuksköterska som jobbar häcken av sig) och lägre.

Och Ehrenreichs bok bidrar ju ytterligare till att jag undrar och ifrågasätter systemet. Och det som ser ut att ske här också, men med 20-30 års förskjutning? Ja, hur kan det komma att se ut här om 20-30 år?

Och jag tycker att amerikaner har rätt att ha det bättre än som många har det.

Utan skam hyr man ut hus som är rena ruckel! Jag har tappat hakan när jag sett detta. Som har hål i taket och där regnvatten droppar in i en skål som står på golvet.

Jag kommer nog att komma tillbaka till denna bok och inte minst det hon skriver i ”Utvärdering.”

Nej, det är inte konstigt om människor förr eller senare blir handlingsförlamade! Apropå det där med ”inlärd" hjälplöshet. Jo, somliga välbeställda kan ju ägna sig åt att slå sig för bröstet! Och se ner på andra under med förakt.

Tillägg 6 oktober: Slår mig så här på morgonen när jag läst några ledare, att människor spelas ut MOT varandra med den politik som förs. De med arbete MOT dem som inte har arbete eller är sjukskrivna. Människor polariseras och det är ett ohälsosamt samhälle. Styrt av personer som är mindre friska (för att låna ett uttryck av John Cleese och Robin Skynner).

Och jag undrar över att så många röstar på dessa och detta och inte reagerar.

Vi förlorar ALLA på ett sådant här samhälle. Även vi som har jobb.

Jobbskatteavdraget - världens dyraste muta? Och Karin Hübinette i Agenda frågar hur det kan vara riktigt att sänka skatterna för alla de som har det bra, när allt fler går ut i arbetslöshet.

Inga kommentarer: