lördag 30 augusti 2008

Samhälle med mänskligt ansikte?

på den engelska delen av Wikipedia hittade jag denna bild under rubriken "Idyll."


[Uppdaterad 31 augusti angående skolpolitiken, se slutet, samt 2 september]. Nyligen hemkommen från kurs i södra Sverige hela veckan. Lyssnade på nyheterna på radion i bilen och måste bara stöna över vår bedrövliga regering och det de sysslar med, till slut slog jag helt sonika av radion. Vill bara helt snabbt spara några artikeltips. Läs Göran Greiders ledare ”Jan Björklund borde skämmas” om hur Björklund genom att vränga undersökningar som gjorts

”…lyckats ställa om hela den skolpolitiska debatten i riktning mot gamla, förlegade undervisningsideal.”

Och Ulf Lundén i artikeln Ett samhälle med mänskligt ansikte där han bland annat skriver:

”Det finns en borgerlig hegemoni som genomsyrar alla tankefigurer om livet, samhället och världen. Det är den välmående, rika medelklassen som är måttstocken när samhället och dess utveckling diskuteras.

Under Alliansens styre har vi som redan befinner oss inne i den stora omslutande medelklassbubblan fått det ännu bättre ekonomiskt. De stora och gigantiska skattesänkningarna har kommit oss till del - inte pensionärer, sjuka, ungdomar och arbetslösa. Det är som om dessa grupper över huvud taget inte existerar.


Klassklyftorna har ökat. Tanken om ett rättvist samhälle känns mer avlägsen än någonsin.”

Han undrar hur många ungdomar som kommer att slås ut i det samhälle som nu skapas!


Artiklarna finns också här.


Skolan i den kommun jag jobbar har ett enormt spartbeting i år (skattesänkningarna måste väl betalas kan jag tro?). Detta har gjort att vi nu måste räkna varenda papperskopia vi tar! Och det är kanske okej, men det är bara det att nu ska vi komma ihåg ytterligare kod för den kopieringsmaskin vi har i vårt eet hus. Och vi kommer ofta rusande för att kopiera. Antagligen kommer vi inte att kunna göra samma inköp av undervsiningsmaterial som vi gjort, fortbildningspengar kan komma att minska.


I min bil hem igår tänkte jag på detta också: våra möjligheter att dra av för det material vi själva köper har reducerats med 4 000 kr (vi får göra avdag för allt som överstiger 5 000 kr, dvs. vi förlorar mer än 1 500 kr på detta, men skattesänkningarna måste ju finansieras på alla de sätt!! Skattesänkningar för vilka egentligen i slutänden?). Vad har vi fått för jobbavdraget i slutänden? Inte bara i form av pengar, utan framförallt i form av samhällelig trygghet (och nu talar jag inte om en massa fler poliser!)? Det stora flertalet av Sveriges befolkning tjänar inte på den politik som förs (möjligen kanske många tycker att de gör det - kortsiktigt). De som däremot tjänar på den är de som har det allra bäst ställt! Och de hade det knappast dåligt innan! Tala om girighet??


Förresten bläddrade jag i lokaltidningen där jag var på kurs och blev bara så trött, för den verkade klart borgerlig? Hyllande det som nu sker...


Tillägg 31 augusti: apropå skolan och skolpolitik står det på webben idag att "Professorer tvivlar på nytt betygssystem"!! Det står:

"Det finns dåligt stöd i forskningen för regeringens planer på ett ändrat betygssystem. Det enligt en enkät som P1-programmet 'Kris i skolan?' gjort till professorer i utbildningsvetenskap. Få av dem som svarat tror att tidigare betyg och betyg i fler steg skulle göra att eleverna presterar bättre."

I Lärartidningen stod det om betyg och dess effekter redan i april, se tidigare blogginlägg, nedre delen av det. Vet politiker vad de sysslar med? Oavsett nivå.


Artikeln finns också här.


PS. Hittade också insändaren "Chockdoktrin i svenska skolor" i ETC när jag nu hade tid att sätta mig ner och läsa den tidskriften!

"Naomi Kleins bok Chockdoktrinen handlar om hur regeringar använder riktiga katastrofer och påhittade kriser för att driva igenom förändringar som väljarna annars inte skulle acceptera.


Frågan är om inte samma sak håller på att ske i den svenska skolan./.../


Utbildningsminister Jan Björklund har använt de felaktiga uppgifterna om krisskolan till att stoppa försök med elevdemokrati, införa hårdare tag och närmat sig den gamla sortens diktaturskola."

Vad bra skrivet! Naomi Klein skriver om vikten att vara "shock resistant." Dvs. att genom eget vetande och kunnande, genom information, att man sätter sig in, ha något att sätta emot chockterapi. Men makten har all världens intresse av att gräsrötterna är så okunniga som möjligt?? Och ser också till att vi är så fullt upptagna med att klara våra liv så vi inte har tid eller ork att sätta oss in eller hålla oss ajour!

Se tidigare inlägg under kategorin "shock resistance."


Uppdatering 2 september: Läs följande ledare och artiklar "Nedlåtande utbildningssyn" av Göran Greider, "Satsa på det livslånga lärandet" av Peter Hultqvist, "Blåa Björklund i blåsväder" av Robert Sundberg och "Helt värdelöst TCO" avd Sofie Wiklund.

Dessa artiklar finns också här.

Inga kommentarer: