fredag 1 augusti 2008

Egoism och girighet...

på väg hem från Indiana, USA, i förrgår.

[lätt redigerad under dagens lopp]. Egoism och girighet har orsakat enorm skada genom historien, mycket mer än vi kanske är medvetna om? Är vi födda med dessa egenskaper? Ingår de i "vår mänskliga natur" (vilket jag inte tror)? Även i vårt samhälle är vi beroende av varandra, kanske mer än vi vill inse?

En massa funderingar och känslor som jag ännu inte kan sätta ord på... Vilka fått viss näring efter mitt besök i USA. Och jag reagerar definitivt emotionellt/känslomässigt på en massa saker. Magkänslor?

Erik Svensson på bloggen Biology and Politics skriver bra om bloggande och rätten att vara subjektiv, samt om bloggarens ansvar och makt. Resursbloggen skriver om makten som spelar på människors rädsla i "Statskuppen går inte så långsamt som somliga tror." Motvallsbloggen skriver om Storfinansen projekt och Ali Esbati om högerpopulismens frammarsch...

Som arbetande med musik vill jag avsluta detta blogginlägg med denna helt fantastiska tolkning av Gabriellas sång, vars text också är så fin...

Inga kommentarer: