söndag 19 april 2009

Åka tåg idag i Sverige...


Har precis pratat med en äldre, pensionerad vän, som troligen röstat på centerpartiet (dvs. ett av våra högerpartier). Hon hade nyligen åkt tåg med sin sambo (något hon gör nu och då) och berättade om byten, förseningar, omvägar istället för raka spåret osv.

Spontant och med eftertryck sa hon något om "tågkompani hit och tågkompani dit."
"SJ borde ta hand om alltihop! Det fungerade mycket bättre och smidigare förr!"

Jag håller med. Min personliga erfarenhet: jag åkte väldigt mycket tåg fram till 1989 då jag skaffade bil. Och perioden 1978-1984 åkte jag tåg varje vecka (under min yrkesutbildning). Och jag åkte genom hela landet, kortare och längre turer och både dag och natt.

Men de gånger jag åkt tåg de senaste 10 åren har det skett en enorm försämring mot hur det var då... Och när jag och en bror var på begravning i norra Sverige för ett par år sedan sa min bror något liknande.

Min farfar körde förresten ånglok en gång i tiden...

Inga kommentarer: