torsdag 4 september 2008

Jämförelser USA-Sverige…


Jag har suttit och översatt text ur musikteoribok på engelska (för barn från ca 4 års ålder och uppåt, se videon ovan). Från väldig grundläggande till ganska avancerad teori. Och detta gör jag för att bearbeta detta material efter en hel veckas kurs för den amerikanska pedagog som skapat detta material. En kvinna.


Jag reagerar på något i denna text märker jag nu när jag nu sitter och bearbetar den. En vag magkänsla. Något auktoritärt och ett sätt mot barn eller syn på dem som jag reagerar på… Har svårt att sätta ord på det.


Och nu när jag också har kontakt med amerikaner får jag en massa andra funderingar och blir förskräckt. Förskräckt över hur annars vettiga människor kan resonera som de gör...


Apropå Sarah Palins gravida tonårsdotter, så berättade min nära vän i USA om hans nära väns frus dotter som också är gravid, bara 18 år. Och att det tydligen inte är helt ovanligt att inte alltför få tonårsflickor flyttar hem igen, gravida, och lämnar sina barn till sina medelålders föräldrar. Får en känsla av att hyckleriet är (eller kan vara, om jag uttrycker mig litet mildare) enormt.


Och jag funderar inte bara över sjukvården i USA, utan också åldringsvården, som många gånger är så usel - och dyr – att framförallt medelålders döttrar är tvungna att ta hand om sina gamla föräldrar och inte kan leva sina egna liv riktigt. Jag känner till tre kvinnor i god medelålder som är tvungna att ta hand om sina gamla mödrar och i inget av fallen är relationen riktigt bra, för att inte säga riktigt dålig. Alla dessa mödrar kör med sina döttrar oerhört.


Men jag tror också att barn kan köra med sina gamla föräldrar. Och ingetdera kan vara speciellt roligt! Det kan nog för många också ha en poäng att inte vara beroende av sina barn!!!


Och detta håller våra politiker på att skapa här i Sverige också???? Och många svenskar förstår inte detta?? De tror att politikerna ”bara vill - och vet - deras bästa”!?


Och tror att litet hårda bandage bara behövs och är för vårt bästa. "Litet aga har aldrig skadat. Vi måste lära oss!"?

Inga kommentarer: