torsdag 10 december 2009

Apoteket, så kallad konkurrens och litet allmänna funderingar…


Fick brev från Apoteksbolaget igår angående mitt plusmedlemskap. Där står bland annat:

”Du tillhör ett värdeapotek som i samband med detta [att apoteksmarknaden nu är öppen för konkurrens och en stor andel av Apoteket AB:s apotek nu ska säljas, vilket jag ju visste] kommer att få ny ägare. Därför kommer ditt medlemskap i Apoteket AB:s kundklubb att avslutas. Anledningen till att Apoteket inte får behålla alla medlemmar i Apoteket Plus är att det kan ge Apoteket AB fördelar i förhållande till de nya apoteksaktörerna [!!!! Se fortsättningen!].

Det här händer med dina uppgifter

Apoteket AB kommer att lämna över dina kontaktuppgifter till den nya ägaren av ditt värdeapotek [!!!! Men de nya ägarna får fördelen att mina kontaktuppgifter överförs till denne om jag inte säger nej! Vadå, oskälig konkurrens?].”

Ja alltså, om jag inte vill det måste jag skicka in en talong. Portofri och förtryckt. Bra att jag inte behöver skriva något, bara posta!

Men hur kan mina uppgifter gå till de nya ägarna om jag inte vidtar några åtgärder, när jag inte kan få vara kvar lika automatiskt i Apoteket Plus?

Vadå, konkurrens? Och att inte gynna någon?

Man kunde ha sagt upp avtalet helt och hållet och uppmanat oss kunder att göra en ny ansökan till den kundklubb vi vill tillhöra? Hade inte DET varit att inte gynna NÅGON?

När jag cyklade hem från apoteket nu på förmiddagen (på hemvägen postade jag talongen att jag INTE vill att mina uppgifter går till de nya ägarna) tänkte jag: vad kommer denna utförsäljning att innebära i kostnader för oss skattebetalare? Ja, om man skapar bestämmelser från högre ort, vilket vore bra, för vilka läkemedel som får säljas (de billigare alternativen t.ex.) och följer upp detta kanske kostnaderna inte behöver öka nämnvärt. Men vad kostar denna kontrollapparat? Och kommer de med pengar att trixa sig förbi hos de privata aktörerna (apoteken) och se till att de får de dyrare (och presumtivt bättre) preparaten?

Och OM kostnaderna för läkemedel ökar och mer skattepengar går till detta så finns mindre med pengar till till exempel skola, barnomsorg, äldrevård?

Vi går alltmer ifrån ett solidariskt samhälle till ett där det alltmer handlar om att se om sitt eget hus på alla sätt?

Och jag tänkte också där på cykeln att det inte gynnar oss som har arbete och stadiga inkomster - heller. Det gynnar ingen, varken de i botten av samhället eller någon annan. Vi är förlorare på detta hela högen!

Dessutom ogillar jag det som nu sker starkt och tycker att det är omoraliskt. Kallt, hårt, oempatiskt, även om det ska låta som om det är av omsorg om oss kunder.

Otryggheten kommer att sätta sina spår i vårt samhälle. Med allt vad det innebär.

Nu ska jag ansluta mig till Apoteket Plus igen, men på ett annat apotek.

Jag kan se vissa (äldre) vänner som glatt kommer att gå till Kronans apotek för att det är ”finare” än Apoteksbolagets apotek!? Tycker de, för att det är privat. Precis som de väljer privata tandläkare framför folktandvården (som de försämrat, så undra på om folk väljer privat?).

Och apropå privata aktörer: Jag fick ingen tid hos tandhygienisten på Folktandvården i våras/somras. Så jag kontaktade en privat, för jag ville akut ta bort tandsten. Jag var där nu igen nyligen. Och kollade vad hon egentligen tog betalt för häromdagen. Där står bland annat

"Sjukdomsbehandlande åtgärder av parodontal sjukdom eller peri-implantat, större."

Kostnad för den senare åtgärden 710 kronor. Kostnad totalt blev 1 168 kronor av vilket jag betalade 520 kronor genom tandförsäkringen (bytte i våras ut fyllningar som orsakat sprickor i tänderna, därav reducerade tandvårdskostnader). Jag har ingen parodontal sjukdom mig veterligen! Och inget implantat heller. Har inte lagat mina tänder på jag vet inte när. Men jag är ju glad att jag har fått en rejäl rengöring av dem.

Inga kommentarer: