fredag 29 februari 2008

Mer om media…

foto på Knut Olav Åmås.

Fick ytterligare tips av vän i Norge, om Aftenpostens krönike- och debattredaktör Knut Olav Åmås, som fick ett journalistpris förra året. Se också här om honom.

Han säger ganska blygsamt att de nog gör något gott i sina krönikor och debatter men att det är fortsatt långt fram att göra debattstoffet mer oförutsägbart och mindre elitpräglat. Debatterna kan fortfarande verka präglade av statsråd och generalsekreterare (och dylika) även om det är svårare för dessa att komma i tryck och till tals i Aftenpostens spalter än på andra ställen. I Aftenposten tycker de att andra stämmor är viktigare!!

Enligt min vän har Åmås i annan intervju berättat att särskilt läkare och professorer som han träffar ute på stan en sen lördagskväll kan trycka sig upp i ansiktet på honom och nästan bokstavligen spotta på honom, därför att de är så arga att de inte har klippkort till krönikespalten. Ja, det är inte fritt fram för eliten i Norges största tidning!!

Åmås hyllar samhällsdebatten. Han har också som mål att förnya och föryngra samhälls- och kulturdebatten i Norge. Han har fört in nya stämmor, bland annat genom en egen kröniketävling för människor i 20-årsåldern.

”Vi vill ha nya ämnen och nya namn”
har han visst sagt. Denna pristagare går inte den gyllene medelvägen. Han har fört fram debattörer både från minoritetsbakgrund och skribenter som vågar utmana ortodox minoritetssyn. Han vågar provocera (på ett bra sätt??). På det sättet har han berikat och utvidgat det offentliga samtalet.

Han är redaktör, en redaktör i ordets bästa bemärkelse, en debattens (goda) regissör, som själv också är en betydande kommentator tydligen.

Att han fick pris förra året är en hyllning till öppna spalter, den meningsfulla dialogen och den skarpa polemiken.

Se hans bok "Värdet av oenighet."

Se också om det påstådda försäkringsfusket – i artikel i ETC redan i höstas.

Tillägg: se intervju med Ali Esbati.

torsdag 28 februari 2008

Media – högersidan sätter dagordningen…


Jag har en känsla av att det är (ganska stor) skillnad på media i Sverige och vårt grannland Norge, att mediesituationen i Norge är annorlunda än i Sverige. I Sverige är nästan alla dagstidningar borgerliga och de tio största morgontidningarna har borgerliga ledarsidor. Vänsterorienterade tidningar finns knappt eller över huvudtaget inte i Sverige idag?

Och hur påverkar detta den offentliga debatten? När det är högersidan som sätter dagordningen!

I Norge är det annorlunda, de har till exempel Klassekampen. Och enligt en norsk vän är visst Aftenposten också väl värd att läsa och balanserar bilden?

Ja, och det är som Kerstin Berminge skriver, att det är så mycket att reagera på så man blir helt matt... Och fullkomligt stum.

Kolla Esbati om artikel i just Klassekampen om en radikal norsk ekonom som nekats professorstitel för att han inte lever upp till de ekonomiska dogmer ("religiösa sanningar") som gäller idag...

Här några väldigt bra insändare: om "Politisk friskvårdslära", om varför slår vi inte till och inför betyg från A till Ö och slutligen om hushållsnära tjänster (och att ta från de fattiga och ge till de rika).

Robert Sundberg i ledare om att motkrafter måste sättas in till valet 2010 (och hade det varit en treårig mandatperiod som tidigare hade halva alliansens tid vid makten varit förbrukad!!):

”De borgerliga krafterna är nu så starka att det är viktigt att de kompenseras av att s återfår regeringsmakten. Arbetsgivarna, medierna med pressens ledarsidor i spetsen, näringslivsfinansierad politisk propagandaverksamhet, internationell konsumtions- och livsstilspåverkan som i grunden är borgerlig och mycket annat är i starkt behov av motkrafter.

Den borgerliga propagandan kommer dock att vara massiv för att alliansregeringen ska får en andra chans och sitta i fyra år till. Men det gäller att stå emot den.

Blir det s-regering kommer de borgerliga krafterna att retirera till sin andra försvarslinje. Den går ut på att påverka s-regerings politik att bli så högerliggande som möjligt. Men det problemet får vi ta oss an när det uppkommer.”

måndag 25 februari 2008

Demonregissör...

Guds avbild i Michelangelos målning.
[Uppdaterad i slutet 26 februari]. Helle Klein skriver i ledarkrönka idag om "Odenbergaffären" och om Reinfeldts ledarskap. Bland annat så här:

”Det finns något i dessa affärer som tyder på ett annat slags ledarskap än det ödmjuka, lyssnande ledarskap som Reinfeldt påstått sig stå för.  

Spinning har blivit det politiska verktyget nummer ett. Regeringskansliet tycks vara överbefolkat av mediala konsulter som har i uppgift att tänka ut hur medierna ska kunna dresseras och medborgarna dompteras. Statsmannakonsten tycks inte längre handla om att leda ett land utan om att skapa så säljande verklighetsbilder som möjligt – allt för att vinna röster i nästa val.

Ur denna mediala försäljarmentalitet växer ett auktoritärt ledarskap, där det handlar om att regissera snarare än om att lyssna och demokratiskt styra.

I julas lät sig statsministern intervjuas i Svenska Dagbladet. Han berättade att han haft hemliga möten i Rosenbad med unga utsatta, brottsoffer.

’Jag går sida vid sida med folket’, sa Reinfeldt.

I ett långt reportage i tidskriften Café talade han om det svåra ledarskapet. 'För det handlar, med risk för att låta pretentiös, om att leda ett helt folk'.

Reinfeldts självbild tycks lika omnipotent som en frälsares. Eller en demonregissörs.” 

Om omnipotens eller allsmäktighet står det i wikipedia att den:

"...syftar på makt som är gränslös eller outtömlig. Monoteistiska religioner brukar i regel endast tillskriva Gud denna egenskap.

Allsmäktighet brukar klassas som ett av Guds karaktärsdrag bland de flesta västerländska monoteistiska religioner, tillsammans med allvetande, allestädesnärvaro och oändlig kärleksfullhet.

Allsmäktighetens innebörd

Termen ’allsmäktighet’ har ingen lättbestämd innebörd, då dess definition varierar mellan människor från olika religioner, och även mellan människor som delar samma tro. Några vanliga ståndpunkter är bland andra:

  1. Gud kan inte bara överskrida fysikens och sannolikhetslärans lagar, utan kan även överskrida logikens ramar (Gud kan, till exempel, skapa en fyrkantig cirkel, eller låta talet ett vara ekvivalent med två), eftersom Gud inte är bunden av några begränsningar över huvud taget.
  2. Gud kan ingripa i världen genom att åsidosätta fysikens och sannolikhetslärans lagar (Gud kan exempelvis skapa mirakel), men det är omöjligt (och även meningslöst) att tänka sig att Gud skulle kunna motsäga logiska sanningar.
  3. Guds allmakt låter honom inte överskrida fysikens och logikens lagar, utan hans allmakt består snarare i hans förmåga att bemästra dessa lagar, som även råder över honom själv. Gud är allsmäktig på så sätt att han nått den fulla potentialen av sin art (människan), och därför är han så mäktig som någon medlem av hans art någonsin kan bli. Det som liknar mirakel för en dödlig är helt enkelt ett exempel på Guds allvetenhet när det gäller naturlagarna, och hans förmåga att alltid kunna utnyttja denna allvetenhet.
  4. Gud har förmågan att utföra allt som är i överensstämmelse med hans egna natur. Inga externa krafter påverkar honom, då han själv är ursprunget och källan till all kraft. Guds natur inkluderar logik, och därför kan Gud inte göra någonting som är logiskt omöjligt. Gud har därför förmågan att förändra fysikens lagar eftersom de inte är en del av hans natur (dock är de möjligen en reflektion av densamma). Tertullianus har sammanfattat detta synsätt på följande vis:
På ett sätt så finns det saker som även är svårt för Gud – nämligen, det som han inte har gjort – och det är inte för att han saknar möjligheten, utan för att han inte vill göra det. För när det gäller Gud, så är vilja detsamma som att kunna göra, och ovilja är att vara oförmögen till handling; allt som han har velat göra har han dock både varit förmögen att utföra, och har demonstrerat hans förmåga. Tertullianus, Against Praxeas, Chapter X."

Och läs också Biology and Politics igen om skolan (högre utbildning främst?) och alla floskler där… Samt "Brev till ledarsidan" i DD idag.

Tillägg 26 februari: Och jag får enkänsla av många amerikaner är oerhört skeptiska till politik!!! De misstror det de ser!!?? Kampanjanet har gått för långt därpå något vis?? Och går därför inte och röstar! Och det är ju ganska skrämmande!! Är vi i starten av liknande saker?

söndag 24 februari 2008

Social kompetens...

Kollade i en hög med nya böcker jag köpt. En av dessa är "Socialgrammatik - Om social kompetens eller förmågan att umgås med folk" av Gillis Herlitz ISBN 978-91-7005-342-9. I inledningen skriver Herlitz ganska tänkvärt att:
"...så oändligt många använder begreppet utan att närmare ha reflekterat över vad det står för./../ Många har en vag uppfattning om att den sociala kompetensen är [att vara] trevlig så där i största allmänhet."
Han skriver att han för en tid sedan intervjuade ett stort antal platschefer runt om i Sverige. Av dessa ansåg 97% att social kompetens är viktig. Men han tror att om han frågade alla dessa vad de anser att social kompetens är skulle han nog få en oändlig massa och ganska divergerande svar.

Han menar att vi skulle behöva definiera vad vi menar med social kompetens litet bättre, för att inte begreppet ska devalveras. Och skriver att han inte tycker att man kan säga upp en person med motiveringen att denne saknar social kompetens, utan en närmare definition av begreppet.

Och har man inte definierat begreppet i rekryteringsfasen behöver man nog inte definiera det i uppsägningsprocessen heller anser nog många.
"Min uppfattning är att varje person som använder sig av kravet social kompetens vid anställningar eller uppsägningar absolut måste klargöra i konkreta termer vad han eller hon avser därmed."
Ja, och vi svänger oss nog med andra begrepp, omdömen osv. som vi egentligen inte har eller kan definiera ordentligt? Så där rent allmänt... Jag tänker på en del fenomen i mitt jobb bland annat...

Se också denna artikel "Soial kompetens och personkemi oklara begrepp."

lördag 23 februari 2008

Skolan och kanske litet annat också...

vårbild tagen härifrån.
När jag nyss cyklade upp till affären förbi skolan i den strålande solen slog mig av någon anledning om detta med skolor och friskolor... Om hur förbjudet det var att kritiskt ifrågasätta införandet av friskolor och diskutera inte bara fördelar utan också nackdelar då när de infördes i första halvan av 90-talet!!!

För så var det upplevde jag det även vara för en lärare som jag, som inte jobbar inom den "reguljära" skolan, utan i en frivillig verksamhet (den kommunla musikskolan), liksom vi också samarbetar med estetiska programmet. Av och från min dåvarande studierektor! (som för övrigt var en träbock av guds nåde och paragrafryttare; på en "konstnärlig" och "kreativ" utbildning!! Jo, jag väljer att sätta dessa begrepp inom citat- eller citationstecken, suck).

En skolledare som liksom tystade ner detta när han och jag och en skådis (tror jag) hade kurs med en specialkurs på jobbet som skulle träna scenisk beredskap en helg, en lördag för övrigt om jag minns rätt!!!

Att detta med friskolor inte minst kunde innebära segregation, med allt vad detta kan föra med sig...

Och bloggen Biology and Politics skrev väldigt intressant om skolan, och inte minst högskolan/universitetet i detta inlägg.

Jag tror han har rätt angående kvaliteten på kurserna... Ja, att man nog sänker kraven för att eleverna ska klara sig igenom kursen och man ska få anslag osv. Och vilka gagnar detta i slutänden egentligen? Och vad får vi för de anslagna pengarna egentligen?

Bara så här spontant innan lunch (och med lågt blodsocker?? :-)) Men vädret är fint i alla fall, en aning blåsigt möjligen. Fast det verkar vara intet mot hur det är söderöver?

Här en vårdikt av Erik Axel Karlfeldt, som jag hittade nu när jag snabbt sökte efter en vårbild!!

"Vårbild

Hög rullar älven mellan våta slätter.
Björkarnas sav ur borrad näver sprutar.
Bergtraktens uv sin kärlekslängtan tutar
lidelsefullt och hemskt i svala nätter.

Huj, över heden far den glada sunnan!
Snart i en festlig afton skall han bära
lustig kring nejden till skön Valborgs ära
doftande tjärrök från den tända tunnan.

Tiggarn går lätt och svänger vandringspåken.
Skoflickarn flyttar verksta'n ut i solen,
beckar med lust, som spelman hartsar stråken,
griper den näverbottnade fiolen.

Borta på vägen hörs en kärra skramla -
rusthållarsonen vänder hem från kvarnen:
redan vid grinden gapa alla barnen,
och invid fönstren kvinnorna sig samla.

Flickan som kommer i den branta dälden
upp ifrån strömmen med sin vattenfora
följer med ögon längtande och stora
bredaxlad yngling, vit av damm från mälden.

Men där i fjärran ovan herrgårdsröstet
bergåsen ligger som en dunkel dimma
ser han i soln en stugas rutor glimma,
drömmer om Emma med det höga bröstet."
---
Jo, det är en backlash i samhället, på en massa fronter!!

Maria-Pia Boëthius skriver som vanligt bra och intressant i sin krönika "Manligheten spänner musklerna", se också "Liberalismen är lagligt våld" av Petter Nilsson om hur våld definieras- och om legitimerat våld!! Han förtydligar sig i "Vad hände med liberalismen?" samt i "Nu ska vi leka citatleken..." (läs kommentarerna också!).

Och se slutligen "Ett hjärta RÖTT" om vissa debattörers härjande i bloggosfären och via nätet...

Jag tycker all dessa saker hör ihop.

torsdag 21 februari 2008

Moderat motion…

Golf, segling, ridning är snart skattefritt…

"Skatteutskottets moderate ordförande Lennart Hedquist säger till Svenska Dagbladet att en majoritet i utskottet vill att fler motionsformer ska ingå i de skattefria personalvårdsförmåner företag ska kunna erbjuda sina anställda.

Golf, segling, slalom och ridning kan snart bli accepterat som skattefri friskvård. Regeringen har tidigare sett till att Sveriges stackars höginkomsttagare inte ska behöva tyngas av skatter och avgifter i samma utsträckning som under den onda sossetiden; samtidigt har bidragen till arbetslösa parasiter etcetera kraftigt beskurits.

Och för att ytterligare klargöra att det är arbetslinjen som gäller ska nu förvärvslivet göras än mer lockande: långlunch med sköna golfrundor eller en segeltur framåt eftermiddan kan bli skattefri verklighet i den sköna nya värld som är så blå, så blå. Tänk åka elbil på greenen, eller segla det är moderat motion det!"

Reinfeldt var i Falun nyligen och ”lyssnade in” på en förskola. Han sa att:

"Fusket är ett problem."

Tala om fingertoppskänsla???

I den andra lokaltidningen (borgeliga) skildrades detta besök på ett helt annat sätt... Som om kungen kom till förskolan??
---
Och nyligen pratade jag med en lågstadie(egentligen 1-7-!!!??)lärare om skolan och den nya skolserien om klass 9A... Hon var ganska upprörd:
"Tänk om jag fick samma villkor som de!! Hoppa in i tre månader bara!"
Det finns säkert mycket att säga om skolan. Ett problem är ju också att alla har gått i den, så alla anser sig veta hur det är där... Och tror att det ser likadant ut överallt!?

Jag har också en syster som för närvarande jobbar som skolkurator... Och det verkar ju vara minst sagt tufft.

Och så är det viktigare med skattefria förmåner för dem som troligen själva skulle kunna betala sin motion (för att förebygga utmattning/utbränning???) OCH dessutom troligen också har råd (eller borde ha råd) att betala terapi för att hantera stress t.ex. För vilka är det som ägnar sig åt motionsformerna uppräknade ovan?? Inte är det de längst ner på samhällsstegen?? Och kanske allra minst barn längst ner i samhällets botten?? Undra på om de reagerar på diverse sätt?? Och somliga riktar nog också dessa saer inåt?? Men dem glömmer samhället TOTALT bort, de syns inte över huvudtaget och då är de inget problem eller??

Och miljön och arbetsförhållandena i skolan - vadå? Jo, jag ser ju en del... Och arbetar ju själv i denna miljö.

Jag blir så matt, så jag hittar knappt ord!! Saker är så helt uppåt väggarna!! Känns det!

onsdag 20 februari 2008

Invandrare om sfi...

I en paus i jobbet. Hittade detta i en av lokaltidningarna här i detta län (den tidning jag normalt inte läser) "Invandrare tycker till om sfi":

"- Det är viktigt för livet och samhället, om vi lever här måste vi lära oss språket, säger, Nasieha Diini.

Läraren Nadia förklarar att hon inte förstår den negativa bild som ibland sprids i media kring invandrare som inte vill lära sig språket. När det gäller det nya regeringsförslaget undrar eleverna vad det är som har förändrats.

- Vad är skillnaden, jag har tittat på förslaget men jag ser ingen skillnad från hur det är nu, säger Yasin Karlidag.

Läraren Nadia säger att betyg och nationella prov redan finns i SFI. Andra i klassen ställer sig också frågande till varför de sätts en tre års maxgräns när man brukar gå som längst i ett och ett halvt år. Eleverna i klassen anser att utbildningen är riktigt bra men att det finns problem.

- Vi vill ha mer praktik där man får chans att prata med svenskar, säger Yasin Karlidag.

Ediane Barbosa, utbildad akademiker från Brasilien säger att hon först blev mycket bättre på sin svenska när hon gjorde sin arbetsplatspraktik.

Ett önskemål från eleverna är också att få göra arbetsplatspraktik under en sex månaders period under utbildningen. För hittills är det bara fyra av de tjugotvå eleverna som gjort praktik.

Ahmed Hussein har läst i tre terminer och är en av dem som har läst längst på utbildningen. Även han tycker jobben är viktigast och får medhåll från andra. Den prestationsbaserade bonusen som regeringen utlovar för de som klarar av utbildningen snabbare är inte av så stor vikt tycker han.

- Jag har mycket hellre arbete än några extra tusen kronor i fickan när jag är klar. Ifall de kunde lova oss jobb efter utbildningen skulle vi vara klara efter två månader, säger Ahmed Hussein."

Nu hasta vidare till 4-händig konsert!

tisdag 19 februari 2008

Tonen...

I ledaren ”Det är tonen” skriver Göran Greider om populistiska åtgärder från folkpartiet med Jan Björklund och Nyamko Sabuni i spetsen, som med moraliserande tonfall verkar försöka ge det egna partiet litet skjuts i usla opinionsmätningar som Greider skriver. Och tonen när de talar om invandrare är
”Hård, arrogant, uppfostrande.”

Uppfostrande, ja!? Danska statsministern ger ungdomar och deras föräldrar skulden för att det brinner i Danmark, och skjuter ifrån sig allt ansvar själv?

Jo, akademiker belönas, dvs. de som står högre (högst) på samhällsskalan och de som står lägst på skalan missgynnas. De förra har förmodligen mycket lättare att ta till sig språkundervisning. Greider menar också att Björklund och Sabuni har litet på fötterna i sina påståenden att invandrare fuskar till sig försörjning… Ja, vad baserar de detta på?

Och visst är det som Greider skriver; man spär på främlingsfientligheten!! Och inte minst detta är ganska rejält otäckt och skrämmande!

Det fanns också en artikel om att arbetarförfattare går till attack mot högern!!! De ska ge sig ut på en landsomfattade turné ”Läs mot högern - sätt fart på rörelsen.” Det står bland annat:

”Nu behövs röster som verkligen tar ställning för människors rätt till välfärd, trygghet och kultur.

Författarna tar kamp för biblioteken, för läsfrämjande insatser som En bok för alla och för de fria teatergruppernas arbete.”

Håller helt med, att det behövs röster i offentligheten betydligt mycket mer som tar ställning för människors rätt till välfärd, trygghet och kutur!

”Valrörelsen 2010 kan börja.
Under tiden fortsätter mumlandet från LO-borgen./…/

Frälsarna består av kulturarbetare och LO:s egna medlemmar som ännu finner det mödan värt att sympatisera med arbetarrörelsens idéer.

Lena Olsson och Josefin Brink, båda riksdagsledamöter för (v) skriver en debattartikel om de hotade kollektivavtalen.

Om hur man hanterar invandrare i diverse europeiska länder, framförallt de Skandinaviska här.

Det står om xenophobia eller främlingsfientlighet i Wikipedia:

"Xenophobia is a fear or contempt of that which is foreign or unknown, especially of strangers or foreign peoples. It comes from the Greek words ξένος (xenos), meaning ‘foreigner,’ ‘stranger,’ and φόβος (phobos), meaning ‘fear.’ The term is typically used to describe fear or dislike of foreigners or in general of people different from one's self.

As with all phobias, a xenophobic person is aware of the fear, and therefore has to believe at some level that the target is in fact a foreigner. This arguably separates xenophobia from racism and ordinary prejudice in that someone of a different race does not necessarily have to be of a different nationality. In various contexts, the terms 'xenophobia' and 'racism' seem to be used interchangeably, though they have wholly different meanings (xenophobia being based on place of birth, racism being based on ancestry). For example: to dislike a black person from France because they are French is xenophobic, but to dislike them because they are black is racist.

For xenophobia there are two main objects of the phobia. The first is a population group present within a society that is not considered part of that society. Often they are recent immigrants, but xenophobia may be directed against a group which has been present for centuries. This form of xenophobia can elicit or facilitate hostile and violent reactions, such as mass expulsion of immigrants, or in the worst case, genocide.

The second form of xenophobia is primarily cultural, and the objects of the phobia are cultural elements which are considered alien. All cultures are subject to external influences, but cultural xenophobia is often narrowly directed, for instance at foreign loan words in a national language. It rarely leads to aggression against individual persons, but can result in political campaigns for cultural or linguistic purification. Isolationism, a general aversion of foreign affairs, is not accurately described as xenophobia. Additionally, in the world of science fiction, xenophobia may refer to a fear or hatred of extraterrestrial cultures or beings."

måndag 18 februari 2008

Rak, men komplex...

diktator iförd toga och hållande sin fasces (spöknippe, symbolen för makt, ja, det har med fascism att göra!).
Några ord och meningar jag fäste mig vid i dagens tidning...

Göran Greider skriver i ledare (intervju) om Åsa Lindeborg att:
"...hon är så rak, utan att avstå från någon komplexitet."
Nej, det är just det: tillvaron är ganska komplex...

Om ägarkoncentrationen i media och det Lindeborg uppfattar som mumlet, dvs. att det idag inte finns några sociala rörelser som undrar vad de intellektuella tycker (sådana intellektuella som Åsa Lindeborg m.fl. också). Väntar alla på alla liksom? Vem som ska våga säga det högt liksom? Och hon säger:
"Var ska den som gör sig osams skriva? Det finns inga andra ställen."
Är det därför man bara hör ett svagt mummel?? Greider och Lindeborg pratade också om "vanmakten":
"Vanmakten. Underläget som varje allvarligt menande vänsterintelletuell idag känner. Är det, kan hon undra, världen som är galen eller är det jag?"
Se inlägg på annan blogg om att "Maktlöshet dödar."

Och så fanns det en liten notis att kristdemokraten Lennart Sacrédeus vill senarelägga ungdomars sexuella debut!!! Lever vi i 2000-talet?? Eller??

För att skydda mot klamydia. Han menar att uppenbarligen har något gått snett när det gäller värderingar (!!!?? Tala om moralism?? Men med detta inte sagt att jag skulle uppmuntra någon enda av alla de ungdomar jag träffar i jobbet att hoppa isäng med kompisar till höger och vänster... PUST!!!), när antalet fall av klamydia och hiv har ökat igen. Könsumgänge har blivit som en aktivitet bland andra och resultatet av detta är ett förytligande av vår civilisations grunder menar han tydligen.

Alltså, man tror ju inte det är sant! Och hur kommer man tillrätta med dessa saker, med ökning av klamydia och hiv med mera? Alltså... Ja, det var det där med mossiga GUBBAR!!! Ja, man blir helt matt.

Om Sacrédeus se här.

I en annan artikel under inrikes/utrikesnyheter står det om "Skarp kritik mot förslag om myndighetsstyrning" angående att riksrevisionen är ytterst kritisk till utredningens förslag om hur regeringen ska styra myndigheterna - den anser detta ytterst vara en viktig demokratisk fråga.

Det som stod i artikeln tycker jag gäller andra förvaltningar och arbetsplatser, nämligen som det står (min kursivering i citatet):
"...idag finns en rörighet i styrningen./.../ ...en redan besvärande informell styrning./../ ...det är viktigt med tydliggjort ansvar. Annars kan man inte utkräva ansvar i efterhand, och då måste man också ha dokumentation på fattade beslut./.../ ...i slutändan handlar det om demokrati. I svenskt statsskick sitter de folkvalda i riksdagen [ja, de av oss valda; som ska representera oss alla!]. -Men riksdagen kan aldrig tala om för myndigheterna vad de ska göra, utan måste gå via regeringen - men regeringen har också en skyldighet att återrapportera till riksdagen om hur pengarna används."
Ja, om så verkligen skedde skulle vi ha verklig demokrati!!??

Men samma saker gäller på andra nivåer också; när någon delegerar ansvar neråt,; att vara tydlig med vilket uppdraget är. Inte bara ge ansvar allmänt... Så den under inte bara har (får!!) ansvaret (så fint!), men inte har några befogenheter egentligen eller kanske alls. Ja, en större tydlighet även där.

Ibland undar jag också hur tydligt uppdraget är från dem som sitter ovanför skolledarna, om vad man förväntar sig att skolledarna ska åstadkomma och göra. Har man tur har man fått en bra skolledare/rektor, som är mogen och kan hantera detta?? Men ganska många är inte mogna denna uppgift? Kan det också vara så att de ovanför rektorer inte är kompetenta tillräckligt för sina uppgifter heller och således kan de inte ge tillräckligt tydliga eller bra direktiv??

Hmm ja, sitter det en massa mindre kompetenta här och där?? Kan inte låta bli att undra.

Och all skolledar- och ledarutbildning vad har den egentligen lett till? Man kostar på sådan, men vad är utfallet av den? Och kan det vara så att man inte har kompetensen eller förmågan att hitta eller tillsätta de som skulle klara uppdagen bäst heller?

Fast jag tror att många av de som skulle bli bra i dessa roller inte vill ta på sig dem, tyvärr.

"Maktfullkomlig" översätter man till "despotic" eller "dictatorial" på engelska. Se om despotism här. Despoten (monarken)...
"...härskar obunden av alla lagar, blott under sitt eget godtycke."
Om diktator se här.

söndag 17 februari 2008

Daniel Hope, violin...

I Veckans konsert presenterades den unge violinisten Daniel Hope, 33 år. Hans historia var ganska intressant. Född i Sydafrika, från vilket hans föräldrar var tvungna att fly till England när Daniel var 6 månader p.g.a. att hans pappa (med irländskt ursprung) var emot apartheid. Där växte Hope upp.

Nu reser Hope med ett irländskt pass, bor i Amsterdam i Nederländerna med en tysk fru.

Hans mamma var tysk judinna och blev sekreterare och senare manager åt Yehudi Menuhin, så Hope växte mer eller mindre upp i Menuhins hem, men hade honom aldrig som lärare. Och Hope har nu skrivit en bok om sin (tyska) familjehistoria/bakgrund.

Här hans historia, och här ännu mer om hans historia, samt slutligen hans hemsida.

Videon: Yehudi Menuhin spelar Bach.
Nyligen var Hope på Norrlandsoperan och spelade. Hope spelade Mendelsohns violinkonsert tillsammans med Radiosymfonikerna i veckans konsert och faktiskt med ett helt annat uttryck (varmare) än denna video med Sarah Chang när hon spelar med New Yorks filharmoniker.

lördag 16 februari 2008

Framsteg eller tillbakagång...

Jessica, vinnaren i Big brother 2006.
Att vara politiskt korrekt idag är att konsumera och hålla klaffen (being obedient and keeping quiet!?), för att inte skada karriären, att lägga ut en drömbild av sig själv på nätet (som på Facebook och ha så många kontakter där som möjligt, och sådana "coummunities" kan vara både bra och bli fel!?), renovera sitt hem (jag försöker att ha trivsamt omkring mig, men jag måste inte ha stålblänk i köket eller allt det senaste. Dvs. renovera hemma är ju inte fel i sig och det menar nog inte Boëthius) och lära sig fåniga etikettregler...

Idag gör man uppror mot den dolda, förhärskande vänstern som plågar oss svenskar med den politiska korrektheten om solidaritet och sådant skräp. Så vissa unga tror sig vara upproriska när de flaggar för shopping och botox och bli-rik-fortast-möjligt-strategier och "syns du inte så finns du inte"...

Man tror sig ha sagt något skandalöst när man bejakar kändiseri, schlagerfestival, förnedrings-TV, ohämmad rikedom och dokusåpor... Nej, inte ens vi vuxna får i vissa (många) sammanhang säga vad vi i själva verket tycker om dessa fenomen!!! Vi ska hänga med och kolla dessa program hur plågsamt det än är, för att kunna "tala ungdomarnas språk"!!! Och för att vi borde och ska "hänga med"!!

Men i själva verket går de och vi maktens ärenden och sätter oss upp mot motståndare som inte finns (den hemska vänstern som indoktrinerat oss? Och fortsatt försåtligt försöker att indoktrinera oss??). Mediestrateger har konstruerat denna fiendebild? För att vi ska dyrka och dramatisera konsumtion/en!???Tillbakagång lanseras idag av regeringen och den kallas med deras mediers hjälp för framsteg.
"Men om det finns något som är utprövat i historien så är det
klassklyftor,
arrogant rikedom,
förakt för och
disciplinerande av de mest utsatta,

ojämlikhet och
segregation;
allt på väg att återinstalleras av alliansregerigen och med Bourdieus ord [kolla om 'Kulturens fält. Om Pierre Bourdieus sociologi.' av Donald Broady. Om hur samhället fungerar, och om hur kommunikationen inom olika grupper i samhället upprätthåller gemenskap och hierarkier och håller utomstående ute] presenterat som 'progressivt' [dvs. framåtsyftande, men klara visioner för vad slags samhälle man vill skapa ges inte!?? Nej, för att vara tydlig med detta skulle innebära att folk vet vad de ska reagera på??? Och så mycket begriper man, att om man var riktgt tydlig med det, då skulle förmodligen många reagera?? Och reagera kraftfullt?? Nej, vi ska hållas sysselsatta med allsköns "skit"?? Medan makten beslutar över våra huvuden, de vet ju vårt bästa!??]."
Maria-Pia Boëthius i "Den verkliga revolutionen". Ja, vad vore verklig revolution??? Ickeblodig...

Se också denna insändare ”Betyg är historia”, där skribenterna bland annat skriver:

”Varför denna fixering vid betyg när det är kunskaper som borde eftersträvas? Lär vi oss för att leva ett bra liv eller för att få betyg? Att tala om betyg hör 1900-talet till. Det är generande att vuxna i maktställning så krampaktigt håller fast vid en gammaldags syn på skolan och på kunskap.

Håller med!!! Vuxna i maktställning, ja... Gammaldags syn, ja!? Hos personer som faktiskt är yngre än jag är!!! Jag kan inte fatta eller ta in detta!! Personer födda på 60-talet och som är som GUBBAR!! När det troligen finns de män som verkligen är i "gubbålder" som är betydligt mindre gubbiga??

Eva Nordmark, ordförande i SKTF, skriver i en krönika idag om ”Svaga länkar i rehabiliteringskedjan”, om alliansens rehabiliteringskedja. Om de snabba puckar som gäller här. Hon påpekar att om man har blivit utbränd eller fått en arbetsskada så tar det oftast lång tid att komma tillbaka till arbetslivet.

Hon påpekar att den psykiska ohälsan har ökat, framförallt hos kvinnor (om det var män som i hög grad var drabbade och hade toppa statistiken, hade man hanterat sjukligheten annorlunda, inkl. sjukförsäkringen från alla maktens gubbar, kan jag inte låta bli att undra ännu en gång??):

”Det finns många offentligt anställda kvinnor som till följd av för högt uppdrivet arbetstempo och ökad press råkat ut för detta. De riskerar att i än högre grad än idag få Försäkringskassan på telefon flåsande i nacken att de snabbt ska arbetsträna, söka jobb och pröva jobb, även om de inte orkar annat än vila.

Den återhämtning och det stöd de här personerna behöver tar ibland ett halvår, ibland ett år, ibland ännu lägre tid. Den stora gruppen får ingen hjälp av rehabiliteringskedjan. /…/

Att införa korta tidsgränser och polismetoder kommer inte att fungera”

Och det är knappast rehabiliterande heller!!

Kolla Biology and Politics om ”Dags att upplösa folket och välja ett nytt”!!!! Om det alltmer ogenerat uttryckta folkföraktet… Jag måste faktiskt le när jag läste det, för Erik Svensson skrev så bra!!

Och människor med den synen har fått vårt/folkets mandat att styra landet OCH har höga positioner i samhället!!! Skrämmande! (fast jag röstade ju inte på sittande regering).

Här en annan arg!

fredag 15 februari 2008

Provokatörer...

Nick Davies.

Jo, det känns som Johan Ehrenberg skriver i sin ledare ”Provokatörernas tid” i veckans ETC: man blir helt matt av allt alliansen håller på med! Så matt att man lätt liksom inte orkar hålla emot… I fråga efter fråga går de ut och verkar göra bort sig, man agerar klumpigt och okänsligt. Saker är (verkar) dåligt och hafsigt genomtänkta. Men Ehrenberg undrar om det handlar om något annat, om provokationer. Den ena efter den andra. Man testar motståndet. Det är en variant av chockterapi??? Och saker kan sägas idag som inte var gångbara alls för bara några år sedan.

Och han menar att många som säger sig vara för marknadslösningar själva skulle klara sig dåligt utan de stipendier, bidrag och företagens ”informationsbudgetar” som de lever på.

Och hur besvarar man en provokation? undrar han. Jo, genom att inte ge upp... Utan genom att ifrågasätta och ifrågasätta!?

Ilse-Marie på bloggen ”Ett hjärta RÖTT” hade en kommentator som undrade varför hon bara tog upp allt dåligt och negativt som regeringen gör, inget av det positiva. Men det gör väl (all borgerlig) media så bra redan?? Och själv kan jag inte komma på mycket som jag gillar i deras politik, fast jag är ju en ”känslomänniska”!!?? Och tycker man inte att de gör så värst mycket bra får man väl tycka det???? Jag tror inte jag skadar någon med det!?

Helt känslomässigt gillar jag inte högerpolitiken.

Och som vanligt gillar jag det Maria-Pia Boëthius skriver! I hennes ledare ”TV-debatter är som Matrix”, där hon bland annat skriver (nu citerar jag!!):

”Nyligen hörde jag en fransk forskare som var lika chockad som jag över att vi helt enkelt inte för den viktigaste debatten av alla, överallt och hela tiden; den om vad medierna gör med våra tankar och sinnen och i förlängningen med våra liv./…/

Nick Davies, 'prisbelönt' som det brukar heta, grävande journalist på The Guardian med stor prestige i mediekretsarna där, till sina kollegers oförställda häpnad kommit ut med en bok Flat Earth News som är en topp tunnor rasande vidräkning med brittisk press. Han ser en press fylld av lögner, förvanskningar och propaganda. Medierna ställer på ett uppblåst och självgott sätt oavbrutet andra till svars men tystar ner sina egna, djupt tvivelaktiga praktiker och den påstådda självregleringen fungerar över huvud taget inte. Människor som utsatts för övergrepp i medierna får inte upprättelse. När mediemaskinen går igång, skriver han, handlar det inte om konspirationer; snarare är det som att betrakta en mus som kastats in i en tvättmaskin. 'A mess'!/…/

Och detta i Storbritannien som har en långt mer varierad press än Sverige /…/ Nick Davies visar på en mediernas avgrundsjournalistik, också på de kvalitetstidningar där han arbetat och arbetar (The Observer, The Guardian).
I Sverige är mediedebatten ett stort, svart hål./…/

Vi behöver oberoende informationskanaler, finansierade av folket lika mycket som vi behöver en riksdag. Om 'de unga' inte tittar eller lyssnar så behöver de i alla fall dessa informationskanaler den dag de tröttnat på att låta sig underhållas [!!!!]. Det måste finnas någonstans att gå när man mognar; inte bara till böcker. Vill vi verkligen att den information vi behöver för att orientera oss i en demokrati ska styras av marknaden, vara lönsam och nå oss genom konkurrens mellan miljardkonglomerat?/…/

Bakom dessa 'kriser' finns en gigantisk lobbyverksamhet i det tysta som helt enkelt vill släcka ner public service. Det är inte en 'konspiration', det är marknaden. Vad den ser är miljarder i reklamintäkter som kastas i sjön när public service gör publikdragande program som inte inramas och avbryts av reklam. De vill inte ha någon reklamfri konkurrent /…/

Om man sade vad man verkligen tänkte skulle det bli skandal; en skandal som skulle tas om hand av den borgerliga, kommersiella pressen i avsikt att döda den åsikten. Bättre då att tala med riktiga människor av kött och blod i riktiga konfrontationer utanför media. Eller i ETC. /…/

Varför tittade ni i miljontal på Melodifestival, dokusåpor och skapa-stjärnor-program?/…/

I marknadsekonomins inferno är det bästa botemedlet att avstå. Den bästa revolten är att avstå därför att människor som avstår är högerns och marknadens själva mardröm.”

Och Göran Greider skriver i ledaren ”Kina och himlens mandat” om att varken Jan Myrdal på 60-talet eller Lars Leijonborg på 2000-talet såg förtrycket av folket i Kina.

Dynastierna har kunnat sitta tryggt vid makten så länge de någorlunda sett till att landet fungerat och de stora massorna inte haft det för tungt. När de inte klarat det, när de mist Himlens mandat, har dessa dynastier kunnat sopas bort av väldiga uppror./…/

Något ekonomiskt mirakel är det heller inte frågan om: vad det handlar om är hård exploatering av arbetskraft. Inför det stundande OS har många regimkritiker fängslats. Men det är inte helt omöjligt att fasaden rämnar på allvar när arrangemanget väl bryter ut. Regimen är nervös. Och det är den framförallt av just inrikespolitiska skäl.

Det var Darfurfrågan som fick Spielberg att lämna sin post i regimens tjänst. En annan fråga talas det tystare om: Burma. Där hoppas ju både västerländskt och kinesiskt kapital på fortsatta lysande tider och ingen vill bråka.

Himlens mandat är osäkert. Trycket på att ersätta det med ett demokratiskt mandat ökar.”

Ja man kan innerligt hoppas…

Och det om sämsta klassen i Sverige är en fejk enligt en fackordförande i Malmö. Lärarfacket var skeptiskt till det nya TV-programmet… Se artikeln ”Sämsta klassen egentligen inte sämst”, där står bland annat:

”Bakom serien står produktionsbolaget Strix, kända för dokusåpor som Baren och Harem – något som direkt gjorde Bo Sundqvist och lokala lärarfacket i Malmö tveksamma.

– Vi är rädda att det ska bli en ny såpa-variant. Jag såg första avsnittet och det gav en förenklad bild av svenska skolan, men vi får se litegrann hur det utvecklar sig, säger Bo Sundqvist. /…/

Bo Sundqvist tror absolut att man kan göra skillnad på Johannesskolan när man kommer in som en framgångsrik, prisbelönt lärare under mycket speciella omständigheter.

– Bara genom att sätta tevekameror i ett klassrum lär man få bättre resultat. Många unga vill väldigt gärna vara med i teve.

Han tycker däremot inte att bilden som visas upp är en rättvis bild av den svenska skolan. Johannesskolan har haft stora problem under en lång tid, men det har enligt Bo Sundqvist inte berott på lärarna. Skolledningen lyftes från en annan grundskola till den aktuella skolan ungefär samtidigt som SVT:s projekt inleddes och bara det har lett till stora förbättringar.

– Många av lärarna som jobbar där är rejält tilltufsade, de har gjort allt de kan förmå, men inte fått de förutsättningar man kan kräva, inte haft de resurser de behövt.

Bo Sundqvist ställer sig också frågande till att man låter påskina att man har tagit en av Sveriges sämsta klasser till serien./.../

...en konstig bild när man ger sken av att göra det sämsta bäst.”

I vissa fakta nämns inte i dokumentären (se artikeln).

Och i en artikel om att ”Flickor har sämre hälsa än pojkar” säger en skolöverläkare att:

”Generellt sett känner flickor högre krav och tar mer ansvar.”

Och Åsa Petersén skriver i ledare i Aftonbladet idag att vaccin för livmoderhalscancer har blivit en klassfråga.

Filippa Reinfeldt åkte inte till Tensta för att debattera med människorna där om vårdval Stockholm, när hennes man sagt:

”Jag går sida vid sida med folket, vars förtroende jag bär.”
Jag säger bara: SUCK!!!

torsdag 14 februari 2008

Tips om musiklänk...

Kolla notpolen.com, där kan man köpa och ladda ner noter. Veckan innan finalen i Melodifestivalen publiceras noter, texter och ackord... (inte för att jag är världens fan av det jippot, men...).

Talande tystnad – en skola i kris?

Max Weber 1917.

[uppdaterad i slutet på kvällen]. En chefredaktör i en pedagogisk tidskrift skriver så här:

”Talande tystnad…

…skulle man kanske kunna kalla det. Annars vet jag inte hur man ska tolka den mediala stiltje som bredde ut sig efter resultaten av den senaste Pisaundersökningen släpptes före jul. Sverige fortsatte att tappa i placering på den internationella rankinglistan. Resultaten var något sämre men det handlade inte om någon dramatisk förändring.

Precis som förra gången Pisaundersökningen från 2003 presenterades. Men då drog en smärre mediestorm över landet. Landet var i kris. Skolan på fallrepet. Resultaten en katastrof. Trots att resultaten den gången inte på något avgörande sätt skilde sig från resultaten den här gången.

Jag undrar vad det kan bero på…”

Se denna artikel "Elitsatsning gav ingen elit" samt denna artikel "Familjepolitik med barnen som förlorare - Lärarförbundet kritiserar kristdemokraternas åsikter". Se också denna blogg om nuvarande skolpolitik.

I pedagogiska magasinet nr 1/2008 står det i artikeln ”Försvinn härifrån så fort du kan” (sidorna 7-10) om att i Frankrikes skolor ska alla elever få samma undervisning och fostras till goda franska medborgare. Rättvisa och jämlikhet är hedersord. Men det är ett stort gap mellan drömmen om den välutbildade eleven och verkligheten…

Trycket på lärarna att arbeta traditionellt är stort säger en lärare (vilka barn ”gynnar detta, om det gynnar kanske bara få??).

På sista sidan, sidan 92, i detta numer finns en artikel ”Ps”, ”Gud var den första flumpedagogen”, där en bok "Den protestantiska etiken och kapitalismens anda" av sociologen Max Weber refereras till. I artikeln står bland annat:

”I korthet handlar Webers bok om varför just västerlandet kommit att utveckla kapitalismen. Ett möjligt svar fann han i hur religionen påverkar vårt sätt att förstå världen [vad som nu är hönan och ägget!? Chicken or the egg]./…/

Webers omdiskuterade teori är också intressant ur ett pedagogiskt sammanhang. Den fråga han reste – om arbetsmoralens förutsättningar – kan jämföras med dagens diskussion om prestationer i skolan.

En uppfattning som idag ofta framföras är att elevers prestationer bäst stimuleras genom tydlighet, genom att elever får återkoppling på vad de är duktiga på och vad de behöver utveckla. Tidigare betyg, fler betygssteg och nationella prov står på den utbildningspolitiska agendan [hur tolkas hjärnforskningen?? Och av vad slags individer? Som har både IQ OCH EQ och rejäla bredband däremellan? Se denna blogg om empatiunderskott hos biomedicinska forskare].

Den så kallade flumpedagogiken misstänkliggörs av nästan hela det politiska spektrat. /…/

…samtidigt bör inte dataspelet göras till en allenarådande modell för hur människor stimuleras till ansträngningar [nej, det är just det: vad stimulerar människor till ansträngningar? Stimulerar samma saker alla människor heller??] /…/

...kunskapsbedömningar är tidskrävande [men man vill hitta quick fixes, enkla, snabba knep??]. /…/

…protestantismens Gud. Han syntes ha frambringat arbetsmoral på ett helt annat sätt.

Otydlighet tycks ha varit Guds huvudsakliga pedagogiska princip. Protestantismen var predestinationsläran. Vissa var utvalda, andra inte. [för att bli utvald satte människor igång att jobba som bara attan. För att så att säga duga åt Gud!! Bristen på återkoppling tycks ha varit det som åstadkom protestanternas enorma arbetsmoral!!!] /…/

Avsaknaden av ”feedback” fick nämligen protestanterna att förtvivlat söka olika typer av tecken på att de var utvalda. /…/

Och eftersom de aldrig med säkerhet kunde veta att de gjort tillräckligt, fanns det inget tak för ansträngningen. Det fanns inga entydiga ’frälsningskriterier’, inga anvisningar om att den som tjänat en viss summa är utvald, medan den som ligger precis under gränsen får höja sin ambitionsnivå. /…/

Om vi följer Weber skapade denna otydlighet ångest, men också en arbetsmoral som kunde gränsa till det maniska.

Den typ av flumpedagogik som konfronterade protestanterna var alltså inte alls liktydig med låga förväntningar och låga prestationer. /…/

Enligt Weber bidrog denna protestantiska etik till att lägga grunden för kapitalismen, och därmed tycks hela den västerländska kulturen ytterst vila på fragment av otydlighet och flum.”

Kanske är ett tips till högern??? Vår regering??? Eller inte?? Apropå deras flumretorik...

Idag svarade Robert Sundberg en kristdemokrat (riksdagsmannen Lennart Sacrédeus) ang. skolbetyg, att Sacrédeus verkar vara väldigt säker på sin sak. Men det är nog eftersom han tror att hans regering vinner väljarstöd på sin skolpolitik, med mer betyg och i lägre årskurser (som universalmedel mot alla skolproblem, eller som huvudmedlet för att komma tillrätta med saker, min trötta kommentar) menar Sundberg (och jag tror att han har rätt).

Sundberg tror att barn och ungdomar kan tendera att läsa ännu mer bara för prov och redovisningar. Vilket leder till yt- och korttidskunskaper, inte till djup- eller långtidskunnade. Stressen och pressen ökar, dvs. motsatsen till lugn och ro, vilket är en förutsättning för att maximalt ta till sig nya kunskaper.

Ja, och hur kommer man tillrätta med stöket i skolan? Hur stort är det egentligen (kan man också undra. Undrar om det skrivits upp för att motivera hårdare tag, av ganska auktoritära personer/politiker!)?? Och som någon också påpekade att det också kan finnas en hel del positivt i frimodiga barn och ungdomar... Eller, för vissa är det en nagel i ögat?

Är det en liten minoritet som hörs och syns, den stora massan gör inte det??

Betyg riskerar också mäta en rad saker som inte har någon relevans som förmåga att fylla korttidsminnet och att ha bra hemförhållanden så att barnet kan läsa läxor i lugn och ro och få hjälp av dem av kunniga, välutbildade föräldrar (problem sopas under mattan??) skriver Sundberg vidare.

Ja, och det finns en massa andra färdigheter som barn kan behöva (och borde) utveckla i skolan (inte minst kreativa)!!! Eller att dessa förmågor inte blir dödade i skolan!! Snarare?? Ett barn har tusen språk men utvecklar bara ett (eller ytterst få) anser till exempel Reggio Emilia-pedagogiken. Nu är den en av många förmodligen liknande "angreppssätt". Och jag är inte säker på att "metoder" bara rätt av kan kopieras in i olika kulturer eller kontexter. Och ska troligen inte göras så heller!

Sundberg menar att betyg har blivit något slags universalmedel för en bättre skola för Sacrédeus och hans blockpolititiska kamrater.

Läs också Greider om Muhammed och de självgoda liberalerna”… Självgoda, ja, hmmm, det var ordet!?

PS. Efter promenad: för min inre syn såg jag en skola ur vilken det strömmade/strömmar Jan Björklund-kopior... Jag kom också att tänka på George Monbiot som menar att England styrs av stympade människor... OCH det psykohistorikerna kallar backward psychoclasses, dvs. efterblivna psykoklasser...

Tillägg på kvällen: Och egentligen har jag inte alls tid att vara en så otroligt flitig bloggare som jag har varit... Jag jobbar heltid, tro det eller ej. Och har över 50 elever i åldrar mellan 6 och 20, som är ganska olika personligheter och har alla grader av motivation för sitt spelande.

Ikväll har jag faktiskt medverkat vid en konsert (drygt timslång) och återkommit hem för bara drygt en timme sedan. Har ackompanjerat fyra unga män/grabbar som ingår i en grupp som jag är en av de ansvariga för... Och vi spelade ganska krävande musik, med en enorm massa toner och en massa tempoändringar... I en konsert med en massa andra yngre fiolsolister (som inte ingår i min grupp).

Och nu känns det så otroligt skönt att det är gjort!!! Det gick bra! Grabbarna verkade nöjda!! Och när de tackade för applåderna så vände sig tll mig och gjorde en reverens mot mig som ackompanjatör. Det kändes så himla bra! Som om de uppskattar och respekterar??

Och jag måste krama två av dem. Fast med respekt! Hoppas jag. En av dem tycker jag så särskilt mycket om?? Ser mig själv i honom?? Denne grabb avslutade konserten. Spelar otroligt fint!

En vuxen kompis skulle jag vilja vara, en vuxen som visar respekt och kan göra det. Som är intresserad och engagerad, på ett bra sätt... Inte klampande på och in...

Så mitt i allt måste jag hålla igång mitt eget spel - också - och faktiskt ganska rejält!!!

Och för att orka allt detta måste jag också vårda min kropp och själ; hinna gå ut i dagsljus, i naturen, röra på mig...




En Alla hjärtansdag video??

onsdag 13 februari 2008

Ny (eller gammal) syn på människan...

DD om den "nya" synen på människan:

"Att det råder ett nytt och betydligt hårdare samhällsklimat råder ingen tvekan om. Under 90-talets krisår ökade utslagningen. Nu har Alliansens fullbordat jakten på de utsatta genom att dra åt tumskruvarna ytterligare. Tjänstemän på försäkringskassorna lyder order."
Ett föräldrapar som förlorat sin dotter i leukemi fick inte vara sjukskrivna eftersom sorg inte räknas som en sjukdom.

"I det nya Sverige befinner man sig i paradiset om man är rik och frisk och inte drabbas av oförutsedda olyckor, sjukdomar eller andra tragedier.

Teknokraten och räknenissen Anders Borg försöker förstå sig på livet genom fyrkantiga moduler och ekonomisk statistik.

Han kommer inte att lyckas.

Vi rekommenderar långtidssjukskrvining och ordinerar honom skönlitteratur, teater och filmer som rör sig i den sociala traditionen. Då kanske han upptäcker en annan verklighet än den han har befunnit sig i sedan barnsben."

Kulla-Gullan skriver om skolan, om betygsskalor hit och dit, när fokus borde ligga på annat. På innehållet t.ex. Betygsskalor löser inte (några) problem. Det är inte där det sitter eller rätta medicinen. Skolpolitikernas fokus borde vara barns lust att lära. Att entusiasmera ungarna genom hela skoltiden, på samma sätt som när de är förstagluttare.

Fortfarande på jakt efter hönan och ägget fortsätter samhället att stoppa in barn i skolfabriken (och ut ska komma vadå?? Medkännande socialt fungerande, kompetenta barn inte bara vad gäller kunnande eller rabblande av kunskaper).

Trots att även gemene man har lärt sig massor om alltifrån dyslexi till ADHD och Asperger – till kulturkrockar så…

Hon skriver att alla barn och ungdomar ska "sugas upp av systemet och stöpas i samma form" (ja, inte minst det senare)?? Och ungdomar som ramlat ur systemet var ska de ta vägen, när komvux skurit ner liksom folkhögskolor? Jo, vi behöver fler Pippisar!!!?

Barn ska in i ett lydighets-, lydnadsideal? Bli ja-sägare? Se någon av Arthur Silbers essäer, t.ex. denna.

Kulla-Gullan skriver apropå vår skominister:

"'Knecktar' borde veta bättre än att kalla på polis när barnen skolkar!"

När jag letade tidigare inlägg skrollade jag förbi detta i en definition av vad oppression/förtryck är i ett tidigare inlägg om "kompetensrädsla" (som nog inte bara är rädsla utan skräck!?):

"The processes by which a dominant culture maintains its dominant position: for example, the use of institutions to formalize power; the employment of a bureaucracy to make power seem abstract (and, therefore, not attached to any one individual); the inculcation of the populace in the ideals of the hegomonic group through education, advertising, publication, etc.; the mobilization of a police force as well as military personnel to subdue opposition.

tisdag 12 februari 2008

Som man bäddar får man ligga - eller diverse reaktioner...

videon med anledning av föregående inlägg om terroristbekämpning.

I en insändare idag om uppror på (kommunal) arbetsplats med besparingar:

”Man kan inte lägga sin röst på ett parti [partier] som har till uppgift att finansiera vård, skola och omsorg med sänkta skatter och sedan komma och beklaga sig.”
I en debattartikel undrar artikelförfattarna om moderaterna har kunnat presentera några undersökningar, eller några erfarenheter ang. privatiseringar av äldreboenden (och utländskt ägande av dem) att de ger bättre kvalitet? Om vi verkligen får lägre kostnader, men artikelförfattarna menar att med den konstruktion avtalet har (i just detta fall i alla fall!) så är så inte fallet. Får vi ökad valfrihet? Knappast menar de. Varken de boende eller deras anhöriga har valt den nya driftsformen och de långa köerna till kommunens äldreboenden (redan idag?) gör tyvärr också att valfriheten för dem som ska flytta in framöver är minimal.

Nackdelarna menar de är uppenbara. Ja, blir vården effektivare? Var hamnar pengarna? Istället för i vård? Läggs de, hamnar de i löner, eller nyinvesteringar? Eller var?

Och en moderatledd kommun valde bort den lokala entreprenören till förmån för företaget Carema, med huvudkontor i Stockholm (och med utländskt ägande)!! Artikelförfattarna menar att lokala entreprenörer som också gått in med anbud hade kunnat konkurrera och egentligen borde ha slagit ut Carema??

Läs också Göran Greider i ledaren ”Friskolor och korvkiosker”, att det är lättare att starta en friskola än det är att start en korvkiosk:

”I dag är det lättare att starta en friskola än en korvkiosk - det är ordföranden i Lärarförbundet som fällt den träffande kommentaren. Och inte bara det: Nu startas alltfler friskolor i en situation där elevkullarna minskar, vilket i praktiken betyder att väl fungerande kommunala skolor förlorar elever och måste spara in på ekonomi och undervisningskvalité./…/


Rektorerna på de kommunala skolorna vill ofta inte ens prata om de problem som friskolorna orsakar: De är rädda att försämra ryktet för sina egna skolor.

Marknadsmekanismen är en tystnadsmekanism.

I går kom en ny, oväntad aspekt upp: Många friskolor har inte egna skolbibliotek och är dessutom dåligt utrustade med läroböcker. Istället drar hela skolklasser iväg till närmaste kommunala bibliotek och länsar hyllorna på den litteratur de behöver.


På så sätt utnyttjar friskolorna - som redan från början lever på skattebetalarna och hämtar sina vinster därifrån - gratis en kommunal service som kommunala skolor själva får stå för.

Friskolorna har blivit en galopperande farsot av smått bibliska mått i det svenska samhället: Betygsinflation, segregation [nej, vadå integration? Ökad ömsesidig förståelse osv.?], ökad valfrihetsstress.

Det är en fullkomlig gåta att denna friskolerevolution, med alla konsekvenser den fått, inte blir föremål för en grundläggande utvärdering [ja, med för- och nackdelar!! Och så väljer vi de delar som är bäst, om det går!?].

Tillsätt en statlig utredning som får gå igenom alla konsekvenser som avregleringen av skolan fått [ja, om de nu är så enbart är så positiva borde det väl inte vara några som helst problem!!? Eller är det just att de INTE är det som är problemet, så därför gör man inga konsekvensutredninar? Av vare sig det ena eller det andra: privatisering, kommunal regi av dtten och datten!?]. Kanske vore det till och med på sin plats med en oberoende medborgarkommission.”


Se också ledaren ”De klockrena dumheternas politik” om sjukförsäkringen (och tilläggsförsäkringarna). Kolla också Johan Sjölander om hur man ska förstå Fredrik Reinfeldt! Som en fin, hyvens kille som kan ta intryck och ändra sig, ta reson???

Man använder enkla och quick fixes med "hårdare tag" här och där?? I skolan, socialförsäkringarna... Tar inte itu med kanske några grundproblem?? Och tar man itu så sker det inte med riktig respekt, utan moralistiskt och förödjukande och kränkande?? Det är i alla fall min känsla... Se tidigare inlägg om moraliserande istället för solidaritet och om moralism och moralism.

Yokiko Duke recencerade boken "Nudelbagaren" av kinesen Ma Jian. I vilken han beskriver hur villkoren är för den lilla människan i Kina. Hur otroligt liten valfrihet de har. I praktiken ingen och hur de hanterar detta. En bok vilken speglar "absurditeterna som präglar den kinesiska maktens maktutövning".

"Boken utkom första gången 1991, och den version som nu utkommit på svenska har omarbetats av författaren. I en av berättelserna våldtas en ung kvinna av en grupp män ute på en trafikerad gata. Kaoset som följer ger en målande bild av vad som händer [eller kan hända, för jag tror inte alla visar samma avsaknad av civilkurage, men tyvärr ganska många] med människor under förtryck - alla kämpar för att se vad som pågår, men ingen ingriper. Det kanske är ett test från partiets sida? I vilket fall som helst, ingen känner flickan, så varför riskera att själv råka ut genom att hjälpa henne? [spelar makten cyniskt ut folk mot varandra??]"

Videon hittade jag hos Johan Sjölander där han skriver:

”Mitt i julstöket; passa på att njut av en av svensk politiks kanske finaste stunder. Bakgrunden är naturligtvis nattsvart, med lasermannen och ett samhälle som kändes som om det var på väg käpprätt åt helvete. Men håll med om att det ändå på något tragikomiskt sätt blir till stor underhållning när statsminister Bildt med regeringskollegan Birgit Friggebo ska försöka reda upp situationen...”